IMG_0008

فصل دوم:
*تحلیل واقعه ی عاشورا*

برگ سوم/

شخصیت های بزرگ غالبا در زمان خودشان آن موجی که شایسته وجود آنهاست, پیدا نمی شود, بعد از مرگشان تدریجا شخصیتشان بهتر شناخته می شود.
امام علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: ” غدا تعرفوننی و یکشف لکم سرائری”.
مخفیات وجود من فردا برای شما کشف خواهد شد, وهمینطور هم شد.
پیغمبر اکرم صلی الله فرمود: ” بسا کسانی که حامل یک حکمت و حقیقت اند, در صورتی که خودشان اهل آن حقیقت نیستند, یعنی آن عمق و معنی حقیقت را درک نمی کنند.
وهمچنین است حوادث و وقایع. و حادثه ی عاشورا از جمله این حوادث است.
–هدف گذاری نهضت حسینی
امام فرمود: “أرید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر واسیر بسیره جدی و ابی” هدف من یکی امر به معروف ونهی از منکر است, و دیگر اینکه سیره قرار بدهم همان سیره جدم و پدرم را.
این جمله ی دوم خیلی باید شکافته شود.
–چگونگی به قدرت رسیدن عثمان
عبدالرحمن بن عوف آمد به علی علیه السلام گفت: علی! آیا حاضری خلافت را بر عهده بگیری و بر طبق کتاب الله و سنت پیغمبر و سیره ی شیخین عمل کنی؟
–سرّ تأکید امیرالمؤمنین و سیدالشهداء بر روش رهبری
اینجا دوراهی تاریخ است, در چنین موقعیتی هرکسی پیش خود به علی علیه السلام می گوید یک دروغ مصلحتی بگو.
ولی علی فرمود: حاضرم قبول کنم که به کتاب الله و سنت رسول الله و روشی که خودم انتخاب می کنم عمل کنم.
–رهبر
رهبر, کسی است که مردم را به دنبال خودش حرکت می دهد.
پیغمبر اکرم شئون و مناصب مختلفی از جانب خدا دارد.
یک شأن پیامبر, شأن یک مبلغ و شأن یک معلم است.
شأن دیگر پیامبر , قضاء و داوری است.
شأن سوم پیغمبر, رهبری است.
پیغمبر در همان حال که پیغمبر است, امام هم هست. امام پیغمبر نیست, ولی پیغمبر امام است.
پس با جواب امام علی علیه السلام به عبدالرحمن , مشخص شد که روش رهبری با مسئله کتاب و سنت متفاوت است.
روش رهبری به متن قانون مربوط نیست. به کیفیت رهبری مردم, به اختیاراتی که یک رهبر دارد و به تصمیماتی که رهبر اتخاذ می کند مربوط می شود.
حال معنی آن جمله ی امام حسین علیه السلام در وصیت نامه خود به محمد ابن حنفیه روشن می شود که می فرماید:
“أرید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی”
میخواهم سیره ام سیره ی جدم و پدرم باشد, نه سیره ی ابوبکر و سیره عمر, نه سیره عثمان و سیره هیچ کس دیگر.
–ارزش نهضت حسینی
در آن زمان وسایل ارتباطی نبود و مردم از دستگاه یزید اطلاعی نداشتند.
بعد از شهادت امام حسین, مردم هیأتی را فرستادند برای تحقیق.
و خبر اوردند که : ما از نزد کسی می آییم که کارش شرابخواری و سگ بازی و یوزبازی و میمون بازی و لهب و لعب و نواختن تار و سنتور است, کارش زناست با محارم.
واین بود که مدینه قیام کرد. و شهادت امام حسین دنیا را تکان داد.

 

منبع: نهضت حسینی   استاد شهید مرتضی مطهری    ص ۴۷ الی ۶۴